Pesta Perahu Naga

Hari kelima bulan lunar kelima adalah Festival Perahu Naga tradisional di negara saya. Untuk penghujung hari, hari kelima adalah jumlah yang, jadi ia juga disebut "Duanyang Festival".

1. Lumba Nasi Festival Perahu Naga
Makan ladu semasa Pesta Perahu Naga adalah kebiasaan tradisional orang Cina yang lain. Zongzi, juga dikenali sebagai "jagung millet", "ladu tiub". Ia mempunyai sejarah yang panjang dan banyak corak.

Dragon Boat Festival1

Pada pagi hari Festival Perahu Naga, setiap keluarga makan ladu untuk memperingati Qu Yuan. Secara amnya, mereka membungkus ladu sehari sebelumnya, memasaknya pada waktu malam, dan memakannya pada waktu pagi. Bao Zongzi terutama terbuat dari daun buluh lembut yang banyak terdapat di dekat kolam sungai, dan daun buluh juga digunakan. Mereka secara kolektif disebut zongye. Bentuk ladu padi tradisional berbentuk segitiga, umumnya dinamai ladu pedalaman, ladu padi disebut ladu padi, nasi yang dicampur dengan kacang adzuki disebut ladu padi adzuki, dan nasi yang dicampur dengan kurma merah disebut zong zong zong; Paling banyak, kanak-kanak yang berhasrat untuk belajar boleh makan terlebih dahulu pada waktu pagi. Pada masa lalu, pelajar yang telah mengambil peperiksaan kekaisaran harus makan jujube pada waktu pagi. Setakat ini pada pagi hari peperiksaan masuk sekolah menengah dan kolej, ibu bapa juga harus membuat jujube untuk pelajar.
Dragon Boat Festival2

Dragon Boat Festival

Sehingga hari ini, setiap tahun pada awal Mei, orang-orang Cina mencelupkan beras pulut, ladu beras yang dibasuh dan ladu beras, dan warna warnanya lebih pelbagai. Dari sudut pengisian, terdapat banyak bungkusan ladu nasi jujube Beijing di utara; di selatan, terdapat pelbagai tambalan seperti pasta kacang, daging segar, ham, dan kuning telur. Kebiasaan makan ladu telah terkenal di China selama ribuan tahun, dan telah merebak ke Korea Utara, Jepun dan negara-negara Asia Tenggara.


Waktu penghantaran: 08-08-2020